Wróć
09.06.2023

Jak funkcjonować z nastolatkiem na ograniczonej przestrzeni – wskazówki dla rodziców

09.06.2023

Jak funkcjonować z nastolatkiem na ograniczonej przestrzeni – wskazówki dla rodziców

dr Marta Dżoga, Head of Wellbeing Team, Akademeia High School


Zagrożenie epidemią koronawirusa i długotrwałe przebywanie we wspólnej i ograniczonej przestrzeni u wszystkich członków rodziny może wywołać niepokój, strach, irytację, złość. Oto kilka wskazówek dla rodziców, jak poradzić sobie z nastolatkami w domu podczas wspólnej kwarantanny. Jak ustalić nowe zasady życia? Jak rozmawiać z dziećmi o ich obawach i emocjach? Jak pomóc im w znalezieniu motywacji do nauki?

Jak uczyć się i funkcjonować w ograniczonej przestrzeni. Porady dla uczniów. Część 1 i część 2.

Ustalenie wspólnych zasad życia

Dyskusja jest najlepszym sposobem na ustalenie wspólnych zasad. Warto spisać je na dużej kartce i zostawić na niej wolne miejsce na punkty, które mogą pojawić się w przyszłości.

Podczas tworzenia reguł, zawrzyjmy poniższe elementy:

  • dzielenie się domowymi obowiązkami,
  • komunikowanie swoich potrzeb (np. czasu na pracę, ciszy, czasu dla siebie), oczekiwań i ograniczeń,
  • słuchanie potrzeb syna/córki i spokojne reagowanie nawet na najbardziej wymagające oczekiwania dziecka,
  • ustalenie zasad korzystania z telefonu i bardziej świadomego używania mediów społecznościowych (np. wyłączanie powiadomień aplikacji, ustalenie wyznaczonych godzin sprawdzania wiadomości/powiadomień).

Zauważanie i akceptacja potrzeb córki/syna

  • Życie z nastolatkiem na ograniczonej przestrzeni - jak funkcjonować w trakcie kwarantanny

Rozmawiajcie o swoich emocjach

Państwa dzieci, ze względu na ich wiek, mogą być szczególnie sfrustrowane kwarantanną, czemu mogą dawać wyraz w bezpośrednich kontaktach. Mogą również czuć się pozbawione swoich podstawowych praw i wolności. Przebywanie z rodzicami i rodzeństwem dłużej niż zwykle może powodować u nich złość, a to z kolei może prowadzić do konfliktów, kłótni i kryzysów. W takich sytuacjach rozmowa jest najważniejsza. Należy wytłumaczyć dzieciom, że sytuacja jest tymczasowa i nie różni się niczym od sytuacji innych nastolatków na świecie, a pozostanie w domu to jedyna szansa przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się choroby.

 

Rozmawiajcie o faktach

Otwarta rozmowa o obecnej sytuacji jest w tych okolicznościach bardzo ważna. Gdy dziecko dysponuje niewystarczającymi informacjami lub ma problem z rozróżnieniem prawdy od plotki albo gdy czuje się przeciążone nadmiarem informacji – wówczas może poczuć się zdenerwowane i niepewne. Warto stworzyć warunki, w których syn/córka może swobodnie opowiedzieć nam o swoich obawach, zadać pytania i dzielić się swoją wiedzą dotyczącą koronawirusa.

Złość, niepokój i stres to naturalne uczucia podczas wybuchu epidemii. Jeśli jednak obserwują Państwo, że dziecko:

  • czuje się przytłoczone smutkiem, depresją lub niepokojem,
  • ma problemy z koncentracją,
  • ma problemy z zasypianiem lub dręczą je koszmary,
  • odczuwa fizyczne dolegliwości jak bóle głowy, ciała, żołądka

proszę skontaktować się ze specjalistą lub naszym Zespołem Wellbeing.

Zapewnienie nastolatkowi osobnej przestrzeni do pracy

Chwilowo uczniowie utracili swoją naturalną przestrzeń do nauki. Jeśli więc to możliwe, należy zapewnić im taką przestrzeń w domu. W miarę możliwości należy wyznaczyć osobny pokój, w którym syn/córka będzie mógł/mogła odbywać zajęcia online i odrabiać lekcje, lub przeznaczyć na ten cel osobny fragment pokoju dziecka.

Choć to niełatwe, proszę postarać się zachęcić dziecko do pozostawienia telefonu poza pokojem, w którym pracuje.

Jeśli syn/córka posiada młodsze rodzeństwo, należy wytłumaczyć mu całą sytuację. Warto też zasugerować synowi/córce podział zadań pod względem ilości skupienia, którego wymaga ich wykonanie. Te wymagające większej koncentracji warto wykonywać wczesnym rankiem lub po południu.

Motywowanie syna/córki

Ciągłe przebywanie w domu może powodować problemy z mobilizacją, przez co nauka może rozciągnąć się na cały dzień.

  • Istotne jest wprowadzenie planu dnia, co może okazać się również korzystne dla tych z Państwa, którzy pracują z domu. Ważne jest wyznaczenie jasnego podziału na pracę i relaks.
  • Przed rozpoczęciem nauki warto zasugerować synowi/córce wzięcie prysznica i przebranie się w codzienne ubrania. Jeśli córka na co dzień nakłada makijaż, warto żeby zrobiła to również w tych okolicznościach.

 

  • Ważne jest również wypracowanie małego rytuału oznaczającego koniec pracy, może to być np. zamknięcie laptopa albo schowanie go do szuflady.
  • Warto stosować również zasadę „ufaj, ale sprawdzaj”. Należy pytać, czy syn/córka brał/a udział we wszystkich zajęciach, czy odrabia zadania domowe i czy odbywa konsultacje online z nauczycielami.
  • Należy wspomagać dziecko w efektywnym planowaniu czasu – uczniowie Akademeia High School otrzymali od nas wskazówki, jak utrzymywać motywację i skupienie podczas lekcji online.

Wspólne spędzanie czasu

Kwarantanna to dobry czas na wspólne spędzanie czasu. Można przeznaczyć go na przykład na:

  • Wspólne oglądanie filmów, granie w gry, gotowanie.
  • Rozmawianie na poważniejsze tematy, jak związki czy przyjaźnie.
  • Lepsze poznanie dziecka poprzez wspólne omawianie jego planów na przyszłość oraz poznanie jego obaw i trudności i wspieranie go w pokonywaniu tych wyzwań.

Tworzenie rutyny

Kwarantanna to zupełnie nowa sytuacja dla Państwa i Państwa dzieci, a przestrzeganie rutyny pomoże umysłowi i ciału łatwiej dostosować się do nowych warunków i utrzymać niski poziom stresu.

  • Codziennie spożywajcie posiłki o podobnych porach. Warto również zjeść wspólnie co najmniej jeden posiłek dziennie. Daje to dzieciom poczucie bezpieczeństwa i pokazuje im, że są dla ważne.
  • Zachęcajcie dziecko do utrzymywania regularnego cyklu snu.
  • Zachęcajcie dziecko do wykonywania tych samych porannych czynności (ubieranie się, prysznic).
  • Zachęcajcie nastolatka do ścielenia łóżka i trzymania się od niego z dala w ciągu dnia.
  • Na koniec dnia warto dokonać refleksji ze wszystkimi członkami rodziny. Mogłoby to pomóc nastolatkom lepiej zrozumieć siebie i zaplanować następny dzień: co było dziś miłego? Co było dla mnie dobre? Co mi się udało? Co było trudne? To także dobry moment, aby wyrazić swoją wdzięczność. Taka wspólna refleksja cementuje relacje międzyludzkie.

 

Przydatne jest również stworzenie harmonogramu dnia, który powinien obejmować:

  • czas na zajęcia online,
  • czas na naukę,
  • czas na relaks,
  • czas na dbanie o ciało i wychodzenie na zewnątrz,
  • czas na życie towarzyskie (rodzina i przyjaciele).

Zachęcanie dziecka do zdalnego kontaktu z innymi

Dla nastolatków ich grupa rówieśnicza jest z reguły bardzo ważna. Zachęcajcie ich do kontaktu z osobami, z którymi trzymali się, przez SMS-y, Messengera, WhatsApp itp. W ten sposób mogą stworzyć dookoła siebie (silny) system wsparcia.

Znajdywanie pozytywów pozostawania w domu

  • Czas zadbać o siebie i swoich bliskich.
  • Przytulanie, siedzenie blisko, delikatne gesty – to fantastyczne lekarstwa na samotność i lęk.
  • Jeśli jest to ostatni okres przebywania dziecka w domu, zanim zacznie studiować za granicą, to może to być idealny czas, aby wyrazić swoją miłość, podzielić się swoją postawą, z której jesteście szczególnie dumni, opowiedzieć o swoich życzeniach dotyczących jej / jego przyszłości.

 

calendar clock conversation Group 4 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. i_icon Created with Sketch. 7z Created with Sketch. doc Created with Sketch. docx Created with Sketch. gif Created with Sketch. jpg Created with Sketch. odp Created with Sketch. ods Created with Sketch. odt Created with Sketch. pdf Created with Sketch. png Created with Sketch. ppt Created with Sketch. pptx Created with Sketch. icon_speaker Created with Sketch. txt Created with Sketch. icon_video_play Created with Sketch. xls Created with Sketch. zip Created with Sketch. picture Created with Sketch. Shape Created with Sketch. lightbulb line_more Created with Sketch. map Oval Created with Sketch. Group 7 Created with Sketch. Group 7 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Twitter Created with Sketch. zoom_in Created with Sketch. zoom_plus Created with Sketch. +