Zapraszamy na Dzień Otwarty – w sobotę, 20 października o godz. 10:00. Obowiązuje wcześniejsza rejestracja. Dowiedz się więcej

Wróć
24.04.2018

Monodram “Belfer” Wojciecha Pszoniaka

24.04.2018

Monodram “Belfer” Wojciecha Pszoniaka

Kolejne wydarzenie otwarte za nami. W czwartek 19 kwietnia o godz. 19:00 w naszym liceum odbyła się sztuka “Belfer” w reżyserii Michała Kwiecińskiego, z Wojciechem Pszoniakiem w roli głównej.

Sztuka „Belfer” autorstwa belgijskiego dramaturga Jeana Pierre’a Dopagne’a to historia nauczyciela wykładającego literaturę w szkole dla tzw. trudnej młodzieży.

Praca wykonywana do tej pory w poczuciu misji, zmienia się stopniowo w pełną nerwów grę, gdy codziennie przychodzi mu stawiać czoło uczniom mającym za nic wszelkie ideały. Jego poetycka natura musi zmierzyć się z zachowaniem młodzieży ogołoconej z jakiegokolwiek autorytetu…

Wyreżyserowana przez Michała Kwiecińskiego sztuka pokazywana już była w kilkudziesięciu krajach na świecie. Prowokuje do dyskusji i stawia wiele pytań dotyczących relacji nauczyciel-uczeń. Premierowe przedstawienie odbyło się w jesienią 2004 roku. W rolę tytułowego belfra wciela się jeden z najwybitniejszych polskich aktorów – Wojciech Pszoniak.

Galeria zdjęć

Recenzja Konrada J. Zarębskiego
Wśród przeznaczonych na scenę utworów trudno o tekst bardziej naszpikowany znaczeniami i stawiający więcej pytań. W swej warstwie fabularnej jest to historia nauczyciela licealnego, któremu przyszło uczyć literatury w szkole dla tak zwanej trudnej młodzieży.

W ten sposób wrażliwy, rozkochany w literaturze człowiek o duszy poety, mąż śpiewaczki występującej w chórze operowym, z dnia na dzień staje oko w oko ze współczesną młodzieżą, mającą w pogardzie nie tylko naukę, ale i wszelkie autorytety. Mający poczucie misji nauczyciel nie poddaje się, traktuje swoją pracę jako rodzaj gry, choć bardziej pasowałoby określenie „szkoła przetrwania”. Musi znosić nie tylko brak zainteresowania swoich uczniów, co wydaje się niejako naturalne, ale i świadome prowokacje młodzieży.

W chwili, gdy udało mu się doprowadzić do pewnej równowagi między klasą i wykładowcą, dochodzi do katastrofy. Były profesor literatury pasjonujący się teatrem został skazany na wieczną spowiedź: musi publicznie opowiadać swoją historię. Oto oś fabularna monodramu „Belfer” – dramatu zarazem wzruszającego i okrutnego, śmiesznego i przerażającego.

Krytycy i publiczność byli zachwyceni tonem sztuki. Podkreślali, że „Belfer” nie opowiada wyłącznie o trudnym życiu nauczycieli. Uznali, że ten monodram, opisując mikrokosmos szkoły daje pod rozwagę, o ile nie kwestionuje, wartości naszego społeczeństwa. A także współczesnego teatru. W recenzjach z „Belfra” pisano, że sztuka jest jak gdyby lustrem odbijającym nas wszystkich. Piękny dramat pełen czułości i humoru, choć czasem wywołujący zgrzytanie zębów.

„Fundamentalnie człowiek uczy się w dwóch miejscach: w domu i szkole. Mój monodram mówi o tym, jak kształtują się relacje między mentorem a uczniem oraz o degradacji naszej kultury i cywilizacji europejskiej” – mówił Wojciech Pszoniak w wywiadzie dla Polskiego Radia.

Wojciech Pszoniak 

Jeden z najbardziej niezwykłych talentów aktorskich.

Debiutował w 1968 roku w „Klątwie” Stanisława Wyspiańskiego wyreżyserowanej przez Konrada Swinarskiego.

Lata 70. to Pszoniak zarówno wybitny aktor teatralny, z rolami tak ważnymi jak choćby w „Locie nad kukułczym gniazdem” w Teatrze Powszechnym, jak i niezwykły aktor filmowy. Najbardziej znane filmy z jego udziałem z tego czasu to między innymi: „Wesele”, „Piłat i inni”, „Ziemia obiecana”. Międzynarodową karierę filmową rozpoczął rolami w „Blaszanym bębenku” Volkera Schlöndorffa i „Dantonie” Andrzeja Wajdy.

Od 1982 roku Wojciech Pszoniak mieszka w Paryżu, grając i w teatrze i w filmie. Jego najważniejsze osiągnięcia to „Ubu Król” w reżyserii R. Topora, „Sklep na rogu ulicy” w Teatrze Montparnasse oraz „Pracownia krawiecka” w Teatrze Hérbetot.

W latach 90. Wojciech Pszoniak coraz częściej zaczął pojawiać się w Polsce, wzbudzając paroksyzmy śmiechu w „Kolacji dla głupca” lub prawdziwe wzruszenie w „Pracowni krawieckiej”.

Od lat jego kunszt docenia krytyka i publiczność teatralna Polski, Anglii, Francji oraz wszyscy kinomani, którzy zetknęli się z filmami z jego udziałem.

calendarclockconversationGroup 4Facebooki_icon7zdocdocxgifjpgodpodsodtpdfpngpptpptxicon_speakertxticon_video_playxlszippictureShapelightbulbline_moremapOvalGroup 7Group 7Page 1Twitterzoom_inzoom_plus+