Czerwony “Mendelssohn” wspiera młodych polskich muzyków. Dowiedz się więcej

Konkurs muzyczny
"Purpurowy Stradivarius"

Wyniki konkursu

Laureatką nagrody głównej została Weronika Weiss, 16-letnia skrzypaczka z Warszawy.

Serdecznie gratulujemy! Wszystkim młodym i uzdolnionym muzykom dziękujemy za udział w naszym konkursie.

 


Wyniki I etapu konkursu

Lista osób zakwalifikowanych do II etapu konkursu, tj. przesłuchań indywidualnych w Warszawie.

  • Aleksander Kowalak
  • Antoni Dąbrowski
  • Ewa Jodłowska
  • Julia Kuran 
  • Maria Korzycka
  • Weronika Weiss
  • Wojciech Niedziółka 

Gratulujemy!

Z wszystkimi finalistami skontaktujemy się mailowo lub telefonicznie w celu ustalenia terminów indywidualnych przesłuchań w Warszawie.


Konkurs muzyczny “Purpurowy Stradivarius”

Wspólnie z Music Hub, Luzerne Music Center (NY, USA) oraz Komitetem Społecznym “Purpurowy Stradivarius” serdecznie zapraszamy wszystkich uzdolnionych skrzypków, puzonistów i fagocistów w wieku 14-18 lat do wzięcia udziału w naszym konkursie.

Nagrodą główną jest udział w 4-tygodniowej letniej szkole muzycznej w Luzerne Music Centre w USA*

* Kurs odbędzie się w dniach 17.07.2018 – 12.08.2018. Nagroda uwzględnia czesne w LMC, mieszkanie i wyżywienie, transport z Polski oraz indywidualne lekcje gry na fortepianie i instrumencie własnym. Więcej informacji: www.luzernemusic.org

Luzerne Music Center (NY, USA)

Zasady 

ETAP I

Wypełnij formularz zgłoszeniowy i prześlij nam nagrania audio swoich występów na wybranym instrumencie, według poniższych kryteriów. W konkursie mogą wziąć udział młodzi muzycy grający na skrzypcach, puzonie lub fagocie.

Skrzypce
Dowolna gama 3-oktawowa (po 4 nuty legato) oraz dwa dowolne utwory solo o kontrastującym charakterze zagrane z pamięci (jeden o charakterze lirycznym, jeden o charakterze technicznym)

Puzon
Dwie dowolne gamy 2-oktawowe oraz dwa dowolne utwory solo o kontrastującym charakterze (jeden o charakterze lirycznym, jeden o charakterze technicznym)

Fagot
Dwie dowolne gamy 3-oktawowe, dowolna część z koncertów W. A. Mozarta, C. M. von Webera lub A. Vivaldiego oraz dowolna etiuda (o kontrastującym charakterze do wybranej części koncertu)

ETAP II

Wybranych kandydatów zaprosimy na indywidualne przesłuchania w Warszawie – repertuar jak w etapie I

PRZECZYTAJ REGULAMIN KONKURSU


Harmonogram

Do 14.05.2018 do godz. 10:00 – przyjmowanie zgłoszeń (etap I). Na prośbę uczestników, termin przyjmowania zgłoszeń został przesunięty z 09.05.2018 na 14.05.2018.

15.05.2018 – publikacja listy uczestników zakwalifikowanych do etapu II oraz poinformowanie ich drogą mailową bądź telefoniczną o decyzji Komisji Konkursowej

19.05.2018 – 27.05.2018 – indywidualne przesłuchania w Warszawie – repertuar jak w etapie I (terminy przesłuchań będą ustalane indywidualnie)

31.05.2018 – publikacja wyników konkursu oraz poinformowanie laureata konkursu o decyzji Komisji Konkursowej


Komisja Konkursowa

W skład Komisji Konkursowej wchodzą światowej klasy muzycy, wokaliści, specjaliści i akademicy.

 

Elizabeth Pitcairn

Wybitna amerykańska skrzypaczka, solistka i nauczyciel młodzieży, prezydent i dyrektor artystyczny międzynarodowej letniej szkoły muzycznej Luzerne Music Center w USA, posiadaczka instrumentu o wyjątkowym brzmieniu: pochodzących z 1720 roku legendarnych skrzypiec Stradivariusa nazywanych “Purpurowym Mendelssohnem”. Elizabeth kształci się muzycznie od najmłodszych lat, stąd bliskie jej są zmagania młodego człowieka z obowiązkami narzuconymi przez karierę muzyczną. Jej karierę zainspirował dziadek, gdy w 1990 roku, na 16 urodziny, podarował jej „Purpurowego Stradivariusa” – skrzypce, które osiągnęły rekordową wtedy cenę podczas licytacji w domu aukcyjnym Christie’s. Ta transakcja stała się inspiracją dla twórców filmu „Purpurowe skrzypce”, który opowiada o wędrówce przez wieki wykonanych przez „Stradivariusa” i obdarzonych nadzwyczajnym dźwiękiem skrzypiec. Film został nagrodzony Oskarem za muzykę. Elizabeth przez wiele lat ukrywała posiadanie niezwykłego instrumentu i dopiero po blisko 30-letniej nauce pod kierunkiem najwybitniejszych nauczycieli gry na skrzypcach pojawiła się publicznie na arenach koncertowych świata. Uważa swoje skrzypce za najbardziej inspirującego przewodnika i przyjaciela. Wielu uważa, że „Purpurowy Stradivarius” wreszcie doczekał się odpowiedniego opiekuna.

Prof. Louise Thomas

Pianistka, obecnie dziekan do spraw akademickich w College of Performing Arts w Chapman University w Południowej Kalifornii, USA. Louise Thomas koncertowała w wielu krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji w takich salach koncertowych, jak Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, Muzeum Akademii im. Franza Liszta w Budapeszcie, Sala koncertowa Zakazanego Miasta w Pekinie, Sala koncertowa Walta Disneya w Los Angeles i Weill Hall w Nowym Jorku.

 

Elizabeth Pitcairn oraz prof. Louise Thomas

prof. dr hab. Włodzimierz Promiński

Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Brał udział w licznych kursach mistrzowskich, m.in. u Olega Krysy, Zachara Brona, Roberta Mastersa, Vladimira Avramowa. Po ukończeniu studiów w Warszawie, kontynuował naukę w dziedzinie muzyki kameralnej w Hochschule für Musik w Kolonii w klasie prowadzonej przez Amadeus Quartet, potem w Berlinie pod kierunkiem prof. Eberharda Feltza i w Detmold w Hochschule für Musik u prof. Ernsta Mayer-Schierninga. W 1984 roku założył KWARTET CAMERATA i jest jego I skrzypkiem. Jako kameralista jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów muzycznych m.in. w Tokio (1989), w Monachium (1990) oraz w Paryżu (1990, I nagroda). Występy z zespołem w znanych ośrodkach muzycznych Europy, Azji, USA i Japonii, udział w festiwalach międzynarodowych oraz nagrania płytowe spotkały się z dużym uznaniem krytyki w takich pismach, jak: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Le Monde de la Musique, Le Soir, czy The Strad. Za swą działalność otrzymał w 1991 roku Nagrodę Artystyczną Młodych im. St. Wyspiańskiego. Nagrania płytowe, jakich wraz z Kwartetem Camerata dokonał dla wytwórni fonograficznych w Belgii, Niemczech i Polsce przyniosły mu szereg wyróżnień, wśród nich tytuł Płyty Roku 1995 polskiego miesięcznika „Studio” (nagranie kwartetów Schuberta dla firmy DUX) i Diapason d’Or (1994) za muzykę kameralną Gillaume Lekeu nagraną w firmie Ricercar. Wraz z zespołem był sześciokrotnie nominowany do nagrody „Fryderyk”, a w 1999 roku zdobył to trofeum. W 2004 roku otrzymał z rąk Ministra Kultury odznaczenie “Zasłużony działacz kultury”. Od grudnia 2008 zatrudniony jest na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W latach 2004–2008 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku. W kadencji 2008–2012 został wybrany dziekanem tego wydziału. Od 1994 roku prowadzi kursy mistrzowskie dla kwartetów smyczkowych w Gorlicach. Jest członkiem Prezydium Rady Akademii Fonograficznej i pełnomocnikiem ds. koncertowych rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Kameralnej.

dr hab. Artur Kasperek

Urodzony w Lublinie, gdzie ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Lipińskiego w klasie fagotu Grażyny Woć-Kowalik. Studia odbył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Bogumiła Gadawskiego, a umiejętności instrumentalne doskonalił u prof. Klausa Thunemanna. Jest laureatem konkursów solowych i kameralnych, m.in. III nagrody na konkursie kameralnym w Poczdamie w 1998 roku. Współzałożyciel i pierwszy fagocista kwartetu fagotowego Varsovia oraz wieloletni członek kwintetu Varsovia Nova, z którym wykonał dziesiątki koncertów na festiwalach w całej Europie. Od wielu lat współpracuje z czołowymi orkiestrami polskimi. Był między innymi solistą Polskiej Filharmonii Kameralnej (1990–1994), w 1999 roku był pierwszym fagocistą Polish Festival Orchestra Krystiana Zimermana, z którą dokonał uhonorowanego wieloma prestiżowymi nagrodami nagrania obu Koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina dla wytwórni Deutche Gramofon. Obecnie jest kierownikiem sekcji instrumentów dętych Orkiestry Teatru Wielkiego — Opery Narodowej (z orkiestrą współpracuje od 1992 roku), oraz solistą orkiestry Sinfonietta Cracovia i Polskiej Orkiestry Radiowej (od 1994 roku). Współpracuje nadto z zespołami: Concerto Avenna, Polska Filharmonia Kameralna, Ensemble de Narol, Sinfonia Varsovia, New Art Ensamble, Gruppo di Tempera (z którą we wrześniu 2013 nagrał debiutancką płytę). Ma na swoim koncie kilkadziesiąt występów solowych w Polsce i za granicą (Niemcy, Szwajcaria, Rosja, Białoruś) z takimi orkiestrami, jak: Filharmonia Narodowa Białorusi, Sinfonietta Cracovia, Concerto Avenna, Polska Filharmonia Kameralna, Capella Bydgostiensis, Śląska Orkiestra Kameralna, Filharmonie w Białymstoku, Lublinie, Szczecinie, Rzeszowie, Orkiestra Kameralna „Orfeusz”, z którymi wykonywał koncerty Mozarta, Webera, Hummla, Vivaldiego, Richarda Straussa, Panufnika i Villa-Lobosa. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Lorin Maazel, Valery Gergiev, Claudio Abbado, Christoph Eschenbach. Współpracuje z orkiestrami Sinfonia Iuventus oraz Akademii Beethovenowskiej prowadząc próby z sekcjami instrumentów dętych tych zespołów. Jako solista i kameralista nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Prowadzi działalność pedagogiczną, a jego wychowankowie zdobywają liczne nagrody na konkursach, grają w czołowych orkiestrach i należą do najwybitniejszych młodych polskich fagocistów. Prowadzi seminaria i warsztaty fagotowe a także jest jurorem na wielu konkursach. W 2012 roku uzyskał tytuł doktora, a w 2016 doktora habilitowanego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, jest adiunktem w Katedrze Instrumentów Dętych.

prof. Igor Cecocho

Trębacz, ur. w 1958 r. w Mińsku. Absolwent Białoruskiej Akademii Muzycznej w klasie trąbki prof. N. Wołkowa. W latach 1986-1988 odbył studia doktoranckie w tejże uczelni. Jest zdobywcą II Nagrody oraz Nagrody Specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Wykonawców Instrumentów Dętych Blaszanych w Daugavpils w 1983 r. Od roku 1979 do 1990 był solistą i kierownikiem sekcji trąbek w Orkiestrze Symfonicznej Białoruskiego RTV oraz Teatru Wielkiego w Mińsku. W latach 1986-1990 był wykładowcą klasy trąbki w Białoruskiej Akademii Muzycznej. Od października 1990 r. objął prowadzenie klasy trąbki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a od 2006 r. również w Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 1992 – 2006 był solistą Filharmonii Wrocławskiej. Prowadzi intensywną działalność solistyczną w kraju i za granicą, grając na trąbkach współczesnych i historycznych. Koncertował z towarzyszeniem większości polskich orkiestr symfonicznych i kameralnych (m.in. Sinfonia Varsovia) pod batutą takich dyrygentów jak: Jerzy Maksymiuk, Robert Satanowski, Reinhard Seehafer (Niemcy), Larry Livingston (USA), Martin Hardy (Anglia), Nikolai Dyadiura (Ukraina), Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Tadeusz Wojciechowski i innych. Jako kameralista współpracował z takimi znakomitymi muzykami jak: Emma Kirkby, Crispian Steele-Perkins, Paul Esswood, Gillian Keith, Olga Pasiecznik, Daniel Stabrawa, Andrzej Chorosiński, Marek Toporowski, Jan Tomasz Adamus. Zrealizował wiele nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych (w tym pierwszych nagrań muzyki dawnej na historycznych instrumentach oraz prawykonań muzyki współczesnej). Do najważniejszych można zaliczyć nagranie solowej płyty CD MONARCA DELLA TROMBA z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Wrocławskiej nagraną przez firmę DUX oraz płyty CD Panufnik Homage to Polish Music wydaną przez NAXOS Concerto In Modo Antico na trąbkę i orkiestrę (Sinfonia Varsovia dyr. M. Smolij). Wśród jego wychowanków są laureaci konkursów krajowych i międzynarodowych. Wielokrotnie uczestniczył jako wykładowca w międzynarodowych mistrzowskich kursach trąbkowych w kraju i za granicą oraz w pracach jury na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Na sympozjach i seminariach wygłosił szereg wykładów dotyczących dydaktyki i wykonawstwa trąbkowego. Posiada kilka publikacji naukowych. W 2009 r. otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Olga Szyłejko

Olga Szyłejko jest współzałożycielką warszawskiej szkoły muzycznej Music Hub, wokalistką, trenerem wokalnym, kompozytorem oraz autorką tekstów. W 2007 roku rozpoczęła naukę na bostońskiej uczelni Berklee College of Music na kierunku „Contemporary Writing and Production”. Po otrzymaniu dyplomu z wyróżnieniem, przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie podpisała kontrakt z wytwórnią płytową A-Muse i wydała swój debiutancki album „Don’t Cry”. Po powrocie do Polski kontynuowała koncertowanie oraz tworzenie i w 2014 wydała kolejny album „Dream EP“. Równie wielką pasją Olgi jest edukacja muzyczna. Ma wiele lat doświadczenia w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, w prowadzeniu zajęć indywidualnych oraz grupowych (Barwy Muzyki w Warszawie oraz Simply Theatre Academy w Genewie).

Aleksandra Wittchen

Aleksandra realizowała program brytyjskiej matury A-Levels w Clifton College w Bristolu. Następnie ukończyła studia na kierunku Music w Trinity College, University of Cambridge, podczas których śpiewała w chórze Gonville & Caius College. Brała udział w trasach koncertowych chóru na całym świecie, m.in. w Azji i USA, oraz nagrała 3 płyty, występując także jako solistka. Obecnie studiuje śpiew solowy i aktorstwo na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jolanty Janucik. W muzykologii Aleksandrę najbardziej interesuje problematyka psychologii postaci w operze klasycystycznej i romantycznej, a także estetyka przedstawicieli Młodej Polski w muzyce.


Wypełnij formularz zgłoszeniowy

Dziękujemy. Przyjmowanie zgłoszeń zostało zakończone.


Partnerzy i współorganizatorzy konkursu

 

Fundacja Akademeia

Zadania Fundacji uwzględniają inicjowanie oraz uczestnictwo we wszelkich formach nowoczesnej, krajowej i międzynarodowej wymiany i współpracy edukacyjnej.

 

Music Hub

Warszawska akademia muzyki, gdzie poprzez grę w zespole rozwijane są umiejętności muzyczne dzieci, młodzieży i dorosłych. Oferta edukacyjna uwzględnia lekcje śpiewu i gry na instrumentach.

Komitet Społeczny Purpurowy Stradivarius

Komitet Społeczny to absolwenci kilku prestiżowych wrocławskich szkół, którym zależy na stwarzaniu utalentowanym polskim uczniom możliwości edukacji na najwyższym poziomie.

Luzerne Music Center

Ideą szkoły letniej jest umożliwienie uzdolnionym muzycznie dzieciom z całego świata kształcenia umiejętności pod kierunkiem wybitnych muzyków m.in. ze słynnej Orkiestry Filadelfijskiej i Nowojorskiego Baletu.

 


Wyniki konkursu Wyniki I etapu Nagroda główna Zasady i harmonogram konkursu Komisja Konkursowa Formularz zgłoszeniowy Partnerzy konkursu
calendarclockconversationGroup 4Facebooki_icon7zdocdocxgifjpgodpodsodtpdfpngpptpptxicon_speakertxticon_video_playxlszippictureShapelightbulbline_moremapOvalGroup 7Group 7Page 1Twitterzoom_inzoom_plus+